torsdag 14 mars 2013

Gamla låtar på nytt.

Det var en gång för länge länge sedan...


  Året var 1991 och jag hade precis köpt min första Commodore Amiga 500. Den var överlägsen alla andra datorer vad gällde ljud och grafik. Hela 4096 färger kunde den visa och spela 4 kanaler med 8-bitars samplingar. Det var inte illa på den tiden och Amigan körde snabbt om pc datorerna. 

  Snabbt växte en subkultur upp kring Amigan. Det var den så kallade "Demoscenen". Ett forum där olika grupper tävlade om vem som kunde göra det bästa demot. En presentation där programmering, musik och grafik skapade en häftig upplevelse för beskådaren.

  Jag fastnade snabbt för demoscenen och ville bli en del av den. Eftersom jag är musikalisk och älskar musik tedde det sig naturligt att jag gav mig in på musikens bana. Jag skaffade rätt program och lyssnade och såg på hur andra hade gjort och på så sätt lärde jag mig att komponera musik. Där började jag min musikaliska karriär och jag komponerade mängder av låtar varav några finns att lyssna på här: Soundcloud - dr Krall 


  Jag lyckades bli del av demoscenen då jag 1991 blev värvad av gruppen Midway under handlet "Terry". En liten grupp men med trevliga medlemmar. Jag gjorde flera låtar till deras produktioner, men jag ville ha mer att säga till om så jag bildade 1992 gruppen Akropolis och bytte även handle till "deetroy". En liten grupp som knappast blev känd för sina produktioner. Senare det året fick jag en förfrågan från den stora och etablerade gruppen Equinox om jag ville bli medlem hos dem. Jag tackade ja och släppte flera låtar i diverse produktioner. 1993 gick jag med i kändisgruppen The doodles^Shock. Medlemmarna kom från flera större grupper och flera var aktiva i andra grupper. För den som är intresserad finns orginalmodulerna att ladda ner härifrån: Demomusic - deetroy

   För er som ägde en Amiga eller har varit delaktig i demoscenen på någon annan platform är det här nostalgisk läsning. Hoppas ni andra fick ut nått av det också. Glöm inte att lyssna på musiken också: Soundcloud - dr Krall


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar